Baroke, kaip niekur kitur
akivaizdi yra tiesa, kad architektūra yra akmenyje užrašyta muzika...
Taip – tai be galo banali ir iki koktumo nuvalkiota tiesa, bet taip yra. Ir jeigu baroko muzikoje yra Bachas ir Handelis (kuo tikriausi natomis užrašytų katedrų ir rūmų statytojai), tai architektūroje – Borrominis, Berninis, broliai Asamai, groję architektūrinėmis formomis, medžiagomis, ansambliais ir kompleksais.
Taip – tai be galo banali ir iki koktumo nuvalkiota tiesa, bet taip yra. Ir jeigu baroko muzikoje yra Bachas ir Handelis (kuo tikriausi natomis užrašytų katedrų ir rūmų statytojai), tai architektūroje – Borrominis, Berninis, broliai Asamai, groję architektūrinėmis formomis, medžiagomis, ansambliais ir kompleksais.
Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštystės kultūroje deramą barokinio muziko bei architekto rolę atliko
Jonas Kristupas Glaubicas (Johann
Christoph Glaubitz). Galima klausytis visų jo
architektūrinių kūrinių ir girdėti už širdies griebiančių melodijų. Juolab, kad
jo projektuotų objektų yra ir plačiame Baltarusijos, ir kameriškesniame
Lietuvos kraštovaizdyje. Vilnius, be abejo, yra kuo tikriausia Glaubico
kvintesencija, o Šventosios Kotrynos bažnyčia (statyta, kaip įtaigiai liudija
aukso – tikra architektūrinių pavidalų ir puošmenų esencija.
Šv. Kotrynos bažnyčia, 1743 m., J.K.Glaubicas |
Kilimas viršun akcentuojamas ir išilgintomis visumos bei detalių proporcijomis, ir piliastrais bei kolonomis, ir langais. |
Vilnius galbūt neturi savojo Versalio
(ir čia iš dalies yra teisus lenkų dailės istorikas W.Tatarkiewiczius,
teigdamas, kad Vilniaus baroko mokykla – tai bažnyčių ir vienuolynų, o ne rūmų
architektūra) ir konkrečiai – Veidrodžių galerijos (Galerie des Glaces – apie šiokias tokias analogijas netrukus),
tačiau jis turi Šv.Kotryną – kuo tikriausius Dievo rūmus, kuriuose kilimo
viršun efektas yra pasiektas pačios kompozicinės struktūros (du veržlūs, viršun
nesulaikomai besiveržiantys bokštai, tą patį ritmą pabrėžianti Apvaizdos
koplyčia) ir puošmenų (visos tos rokailės, kartušai, vazos, geležinės tvorelės)
pagalba.
Žinoma – dar ir orderis. Glabicas
orderį mėgo, jis jį naudojo, tačiau rokokiškai transformuodavo ir papildydavo
įvairiausiais papuošimais. Štai, pažvelkime į pagrindinį Šventovės fasadą:
pirmajame tarpsnyje – toskaniškasis – paprastas, net minimalistinis (kaip
vėlyvajam barokui), tačiau elegantiškai ištęstas; antrajame tarpsnyje –
jonėninis, su puošniomis voliutas jungiančiomis draperijomis (festonais); trečiasis – kompozitinis, su
ant plunksniškais ornamentais puoštų postamentų pastatytų piliastrų; galop
ketvirtasis – laisvais interpretuotas vėlgi kompozitinis – su prie toskaniškųjų
kapitelių prilipdytomis voliutomis ir šias su piliastrų liemenimis
sujungiančiais lipdiniais.
Glaubico stiprybė – tas
elegantiškas perėjimas iš vienos dalies į kitą ir organiškas jų suliejimas. Bet
kuris Glaubico kūrinys – tai monumentalus, bet kartu žaismingas ir absoliučiai
lengvas organizmas (primenantis debesų struktūrą), gyvenantis savąjį
gyvenimą...
Šv.Kotrynos bažnyčia yra ypatinga
tuo, kad tiek muzikos kūrinio, tiek Versalio rūmų, tiek debesų iliuzija, o ir
visa tektonika yra pabrėžta langų pagalba. Langų čia yra tiek daug, ir jie visi
tokie skirtingi, kad pradeda svaigti galva, norint suprasti, suvokti jų kiekį
bei įvairovę. Tai kuo tikriausia sakrali langų galerija (Galerie des Fenetres). Žmogus,
norintis pamatyti barokinių (vėlyvojo baroko, rokoko) langų enciklopediją,
turėtų atsistoti būtent prieš šią bažnyčią. Tai kuo tikriausias langų
arsenalas, XVIII amžiaus viduryje apibendrinęs, reziumavęs visas įmanomas
ertmių sienoje prakirtimo formas: tai ir stačiakampiai, ir arkomis dengti, ir
apskriti (bei ovalūs) prakirtimai iš vidaus į dangų.
Pagrindinio fasado langų formos |
Šoninių ir galino fasadų formos - jie paprastesnių formų, tačiau monumentalesni. |
Langai šioje bažnyčioje atlieka
kelias funkcijas. Be abejo, esminė – apšvietimo. Be abejo, kad kita –
papuošimo. Dar svarbiau, kad būdami ir funkcionalūs, ir dekoratyvūs, jie šiuo
atveju atlieka tą tektoniškąją paskirtį, suvienydami konstrukcijas ir
ornamentus bendram darbui. Ir šioje vietoje vėl grįžkime prie minties apie
barokinės architektūros ir muzikos vienovę. Pažvelkime, kaip langai yra
sukomponuoti pagrindiniame bažnyčios fasade (nors šoniniai bei galinis taip pat
yra įspūdingi!). Kildami viršun, langai aukštėja ir sudėtingėja (siluetais ir
apipavidalinimais), penktajame „aukšte“ pasiekdami kulminaciją aukščiausių
langų būdu, kol pačiame viršuje, ten kur apvalios angos ir kupoliukai –
suskamba paskutiniai iškilmingieji akordai.
Man tai langai bažnyčiose atrodo labai įspūingai. Yapč tie vitražiniai. Man jie suteikia jaukumo ir didybės jausmą
AtsakytiPanaikinti