2020 m. vasario 16 d., sekmadienis

Platėjanti kolona arba Vilniaus katedros širdis. Apie architektūrinį Gucevičiaus chuliganizmą


Nepradėsiu rašyti, kas yra architektūrinis orderis ir kokia jo prasmė. Mes, gyvenantys dvidešimt pirmajame amžiuje ir besimėgaujantys ar besipiktinantys (prie tokių daugeliu atvejų priskirčiau ir save) šiuolaikinės architektūros privalumais ir trūkumais, orderio esmę ir reikšmę žinome net ir netiesiogiai, nujaučiame kaip savo gyvenamosios aplinkos genetinį kodą.
Šioje vietoje tik priminsiu, jog bet kuriame orderio tipe – nesvarbu, ar jis būtų dorėnų, jonėnų ar korintiškojo sukirpimo, kolonos, kildamos viršun, plonėja. Tiesa, toji plonėjimo logika atskiruose orderių tipuose yra įvairialypė. Antai, dorėniškoji kolona primena vieno britų ministro pirmininko taip mėgtą rūkyti kubietišką cigarą (ne visai viduryje, o truputėlį žemiau, vengiant kompozinės monotonijos liemuo yra storiausias), jonėniškoji, anot šiek tiek seksistinių Vitruvijaus pareiškimų, „primenanti moterį“ savo liaunomis proporcijomis bei didesniu puošnumu, plonėja tolygiai. Tai yra, žemiausioje savo dalyje kolonos liemuo yra plačiausias, aukščiausioje, pasiekęs šelmiškas garbanėles primenančias voliutas (vieną charakteringiausių šio orderio elementų) – ploniausias.
Šiuos orderio ypatumus analizavo ir sistemino ne vienas Renesanso klasikas (nuo Alberti iki Serlio), juos buvo „perkandę“ ir kitų laikų klasikos adoruotojai.
Bet su kanonais ir taisyklėmis yra taip, kad visuomet atsiras tokių, kurie jas sąmoningai laužo. Tik kelių policininkai įsivaizduoja, jog absoliučiai visi paklūsta jų nustatytiems ir prižiūrimiems eismo dėsningumams. Esama žioplių, kurie eis per gatvę degant raudonos šviesos signalui dėl įgimto savo neapdairumo, tačiau yra tokių, kurie specialiai išbėgs į važiuojamąją kelio dalį tuomet, kai negalima, nes tiesiog taip norisi.
Su orderiu (kaip ir visomis taisyklėmis) yra panašiai. Gal jau senovės Egipto šventyklose – tuose visuose liuksoruose bei karnakuose buvo reglamentuota, jog kolonos turi plonėti (ar bent jau nestorėti), tačiau lengvabūdiškieji Kretos salos gyventojai tokių sakralių dalykų nesilaikė, savuosiuose knosuose sustatydami viršun storėjančias kolonas. Tartum girdžiu jų linksmą klausimą-atsakymą: „O kam reikia taip įsikibti taisyklių, juk galima gyventi ne taip rimtai?“.
Manierizmo ir baroko laikais irgi orderio dalykus sąmoningai ignoravo. Būtina pabrėžti – sąmoningai, nes taisykles, tose knygų rašymo ir skaitymo (ne taip, kaip dabar!) epochoje puikiausiai išmanė...
Vilnietiškojo klasicizmo klasikas – Laurynas Gucevičius (kai kada dar be reikalo pavadinamas Stuoka) irgi puikiai išmanė orderio logiką, sielą, reglamentaciją. Ir Vitruvijų buvo skaitęs, ir net Palladio keturias knygas pavartęs ir taip toliau, ir panašiai. Ir projektavo savo chrestomatinius klasicizmo (reikėtų tiksliau gal formuluoti ir įvardinti tai neoklasicizmu?) statinius – katedras, rotušes, rūmus, namus ir kitokius trobesius.
Tačiau su tuo Laurynu kaip su tikru papartynu. Mėgo jis taisyklėms nepaklusti, mėgo kartais smagiai ir visai neklasicistiškai pajuokauti architektūrinėmis detalėmis, kompoziciniais ypatymais.
Antai, rekonstruodamas buvusią barokinę Vilniaus katedrą, suteikdamas jai antikinės šventovės pavidalą, jis ne tik išsaugojo ankstyvojo, Vazų baroko grynuolį – Šv. Kazimiero koplyčią (visiškai ir absoliučiai pritariu Vladui Drėmai, pykusiam ant vadinamųjų „restauratorių“, taip grubiai ir be jokio sąžinės graužimo taip sudirbusio šio pastato eksterjero apdailą), bet ir savąjį orderį – tas kolonas bei iš jų sudarytas kolonadas, frizus ir karnizus, cokolius ir postamentus „pririšdamas“ prie barokinio pirmavaizdžio. Iš čia ir pernelyg išilginti kolonų liemenys, ir bendras – lengvesnis charakteris. Žinoma, jeigu žvelgiame į Katedros fasadą, kad ir iš pietų pusės, pamatysime, jog L. Gucevičius skrupulingai teisingai laikėsi orderinių reikalavimų (ne taip, kaip jo itališkasis pirmtakas) – tai akivaizdu metopų išdėliojime frizo juostoje, kolonų tarpuose – vadinamuosiuose interkolumnijuose...
Bet, L. Gucevičiaus architektūroje, tegul ir aprengtoje balta klasicizmo tunika ar toga, visuomet spurdėdavo šelmiška barokinė širdis – ir tas pūstažandis putto.
Vilniaus katedros atveju tų barokinių širdžių yra ne viena. Bet šį kartą apsiribokime viena, vienintele, esančia ten, kur ir turėtų būti – tai yra kairiajame krūtinės šone. Pagrindiniame – vakariniame šio pastato fasade, kairiajame jo sparne (šių dviejų stačiakampių segmentų dėka statinys iš tiesų primena sparnus išskėtusį erelį iš Abeijų Tautų Respublikos herbo) Senojo Testamento pranašo – Mozės figūrą nišoje, kaip ir dera klasicistinei kompiozicijai, rėmina du dorėniškojo orderio (romėniškos atmainos) piliastrai. Tad einant pro Katedrą, visuomet telieka užmesti akį į prie portiko iš dešinės pusės besiglaudžiantį piliastrą. Jis, paradoksalu (bent jau klasicistinio dogmatizmo požiūriu) – bet išstorėja kildamas viršun!

Eidami pro Katedrą ir žvelgdami į šį jos sparną, iš kairės pusės (paties statinio požiūriu), pažvelkite į tą šoninį piliastrą, besiglaudžiantį prie šventovės portiko. Kildamas viršun jis platėja. Pagal orderio taisykles yra klaida.

Kitame - šiauriniame sparne, tokio "bajerio" nėra
Kuo tai galima paaiškinti? Kaip tai pakomentuotų pats L. Gucevičius? Manytina, jog yra keletas paaiškinimų. Visų pirma, L. Gucevičius savo Katedrą statė ne tuščioje vietoje (tai jums, gerbiamieji, ne Valdovų rūmus pagal keletą kreivų-šleivų paveiksliukų atkurti). Tad visai tikėtina, jog šis viršun storėjantis piliastras yra ankstesniojo – barokinio stiliaus, XVII ar XVIII amžių statymų atributas. Savotiškas anatominis rudimentas klasicistiniame kūne (it koks niekam nereikalingas uodegikaulis). Tai, kad L. Gucevičius jo nenudaužė, nepakeitė kitu – „geresniu“, „tobulesniu“, aiškintina (padeda suprasti) tas faktas, jos ir daugiau šiame pastate barokinių pavidalų yra išsaugota (kaip minėtoji koplyčia). Kita vertus, kažko turbūt nepavyko ir koreguoti vien dėl bendro silueto, kompozicinės visuomos – kuri būtų pakeista, įgautų komplikuotų pavidalų stengiantis tą ne visai pastebimą detalę pagerinti – priversti egzistuoti pagal nusistovėjusias taisykles.
Kita vertus, L. Gucevičiaus kūryboje visuomet buvo tam tikro chuliganizmo. Jis, puikiai mokėjęs orderio taisykles, žinojęs, ko reikia laikytis, kad pastatas paklustų naudingumo, tikslingumo ir gražumo kategorijoms, nutuokė ir išmanė, jog tikrame mene visuomet reikia tam tikro taisyklių nesilaikymo. (Tą puikiai žinojo ir senieji graikai bei romėnai su savo visais entaziais bei kurvatūromis). Nes tik tuomet menas ir būna menu. 

Tas piliastras storėja netolygiai, ne pagal nubrėžtą klasicistinę liniuotę. Primena jis tą išpampusį smauglį, prarijusį dramblį iš "Mažojo princo".

Visame šiame žaisme esama optinės iliuzijos ir regimosios psichologijos niuansų (ką puikiai žino, išmanantys orderio niuansus). Stovint prie pat piliastro, jo storėjimas viršun nėra toks akivaizdus (nes toldami nuo mūsų akių visi objektai sumažėja). Bet vis tik - toks sprendimas daugiau barokinis, nei klasicistinis.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą