Paskelbus, kad nuo Mergelės
paveikslo nuimti aptaisai ir kad tai galioja tik šią savaitę, šeštadienio
vakare nusprendžiau nepraleisti progos. Buvo pati viduriniausia vasario diena.
Tarpušventis. Jau nebe Valentinas. Bet ir ne Vasario šešioliktoji.
Esu mizantropas bei agorofobas.
Be to, iki šiol – ir taip jau ketvirtį amžiaus, gyvenu Vilniaus centre. Tad po
Miestą it muziejų ar kokį „Akropolį“ vaikščiojantys bendrapiliečiai mane
erzina. (Dar nevilnietiškuoju savo gyvenimo laikotarpiu esu nusipiešęs tipinio
vilniečio paveikslą – „bambeklis, niurzga, viskuo nepatenkintas“).
Buvo ankstyvas vakaras. Ar labai vėlyvoji
popietė. Saulė savo spinduliais kabino
viršutinius bažnyčių ir aukštesnių namų (kad ir Abromavičienės rūmų)
aukštus. Miestiečiai šią keistai šiltą
dieną vaikščiojo šešėliuose. Šiluma ir apšvietimas priminė Vilniaus vyresniąją
seserį – Romą tokiu metų laiku. Sakau tai, nes esu patyręs.
Žirgliavau, įsisupęs į savo
juodąjį paltą.
Žiūrėjau, kaip Šv. Kazimiero
bažnyčios fasadiniame bokšte pro viršutinį langą liežuvį kišo kažkoks
statybininkų „padėklas“. Regėjosi, kad bažnyčia šaiposi iš mūsų –
besistumdančių ten apačioje.
Žiūrėjau, kaip Šv. Kazimiero bažnyčios fasadiniame bokšte pro viršutinį langą liežuvį kišo kažkoks statybininkų „padėklas“. Regėjosi, kad bažnyčia šaiposi iš mūsų – besistumdančių ten apačioje. |
Prie Šv. Dvasios cerkvės maždaug
trisdešimties žingsnių atstumu link manęs ranką kėlė elgeta. Juodasis mano
paltas it nevykusi dvasininko sutana žirgliavo toliau. Žvilgsniai nesusidūrė,
žingsniai prasilenkė. „Litovskyj očkarik“, - piktai ir net agresyviai nusispjovė
bėdžius.
Koplyčioje buvo žmonių. Priešais
kopė šeima. Orus ponas, jo dama ir dvi nuaugusios dukros. Pralenkiau jas
siauroje galerijoje, pasinaudodamas proga, kad eismą žemyn sustabdė lazdomis
besiremianti moteris ir ją prilaikantis jaunas vyras (turbūt sūnus).
Mergelė iš tiesų buvo be aptaisų.
Suskaičiavau berods aštuonias lentas. (Dėl skaičiaus galiu klysti – niekuomet nebuvau
stiprus matematikoje. Gal net ir keista – nes mano mama – matematikos mokytoja.
Bet dar keisčiau, jog mano nuomone, ji labiau galėjo mokyti lietuvių kalbą ir
literatūrą – kaip ir jos mama, mano močiutė).
Renesansinė tapybinė Mergelė ir barokiniai skulptūriniai Jos tėvai - Joachimas ir Ona. |
Prieš kelias dienas iš studenčių
išgirdau naują pasakymą apie tapybą – „tapymas snargliais“. Išgirdęs (buvo
komentuojamas gana žymaus lietuvių tapytojo darbas) net krūptelėjau ir
pasitikrinau: „O tai reiškia gera ar bloga?“. „Gera“, - užtikrino būsimosios
menininkės, rodydamos į faktūriškus potėpėlius. Tokių yra ir ant
septynioliktojo amžiaus pradžios paveikslo. Bet negi tai galima vadinti
snargliška tapyba? Tokia galima pavadinti tik restauravimą – vietomis plotai
blizga, vietomis, - sumatavę. Ir negalvoju, kad parudavęs koloritas nuo
laiko... Bet Marijos veidas – nesugadintas nei laiko, nei restauratorių. Tyras.
Kairėje pusėje sėdinčios moterys
pradėjo lenkiškai poteriauti. Dešinėje stovinčios moteriškės rankinuke
suskambėjo linksma mobiliojo telefono melodija. Vyras šalia staiga parpuolė ant
žemės ir ją pabučiavo. Aistringai – kaip Saliamonas savo Mikaldą ar Judas –
Jėzų.
Aušros Vartų Švč. Mergelė Marija ir jai šio pasaulio skirti du mikrofonai. |
Žiūrėjau ir kontempliavau skylę
(buvusios šakos pėdsakas, berods, liepos kamiene) Mergelės dešiniojoje rankoje.
Atrodė it kažkada šovęs kažkas iš stambiakalibrės muškietos. Gal čia tų žuvėdų,
atsibeldusių Šiaurės karo metais ir stebuklingu būdu pritvotų ostrabramiškais
vartais, žinutė (prisimenate kraševiškišką ar zahorškišką padavimą?)?
Paveikslas - atkreiptinas dėmesys į skylutę dešinėje rankoje. |
Šv. Teresės vidus – mėgstu sugrįžti
į Miestą per ją, o ne išeiti tiesiogiai į gatvę, buvo apkalinėtas faneromis,
apkabinėtas celofanais. Restauracija. Viduryje navos stovėjo baltarusių
turistai. Aklasis kupolas virš jų galvų kvatojosi tamsiu savo gomuriu.
Mykolas Kazimieras Pacas Dailės muziejaus Paveikslų galerijoje - "Chodkevičiuose". Su bulava ir "vengerka" (kardu, o ne slyva). |
Buožės arba bulavos papuošimai primena akis - tartum kokios trofėjinės totorių, maskvėnų ar turkų akys Etmono regalijoje |
Lėkdamas link namų dar nusprendžiau
užbėgti į Chodkevičius. „Mes užsidarome“, - bandė stabdyti garderobinėje. „Aš
tik dešimčiai minučių“, - puoliau argumentuoti. Pagalvojo, kad kvailas, nes net
ir Luvro neįmanoma apžiūrėti per dieną. Bet kasoje dirbanti moteris neėmė net
ir penkių eurų. „Savas, muziejininkas“, - palinksėjo galva, kuomet iš piniginės
traukiau savo iki nunešioto tvarsčio struktūros sudilusį pažymėjimą. Norėjau
užmesti akį tik į Aušros Vartų Mergelės bendraamžius – Merkelį Giedraitį, Paulius
(Sapiegą ir Alšėniškį). Mykolas Kazimieras Pacas žvelgė į mane priekaištingai,
tvirtai rankoje spausdamas bulavą (niekas jos iš jo neatims, nes ji nutapyta).
Stebėjau jo dešinę ausį – mėsingą ir ilgą – tartum Velykų salos gyventojo. „Tokios
mėsingos, lyg kokie bobausiai, ausys yra būdingos charizmatiškoms asmenybėms“,
- pasakytų man Robertas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą