Kažkokia bloga lemtis buvo
ištikusi kęstutiškąją Gediminaičių giminės atšaką. Niekas (gal tik dievai?)
nežino – kas lėmė tokią nelaimę. Galbūt kažkas blogo atsitiko dar pačiam šios
giminės pradininkui – Gediminui kuriantis Vilniuje (pavyzdžiui – kaip nors ne
taip paaukotos aukos statant pilį) arba aukščiausias dievybes supykdė šio
valdovo norai krikštytis? O gal kaltas buvo pats Kęstutis – juk tai jis su
Algirdu neįvykdė savo velionio tėvo valios, nuversdami nuo sosto jaunėlį
Jaunutį... Įtikinamiausia priežastimi regėtųsi vedybos su Birute – vaidilute, prieš
dievų valią pagrobta iš Palangos...
Viena aišku, kad su Kęstučio
vyriškosios linijos atžalomis baigėsi ir šioji senųjų kunigų (vartojame šią
gotų kilmės sąvoką dvejopa ir teisinga reikšme – juk jie buvo ir karžygiai, ir
dvasiškiai) vyriškoji linija.
Kita vertus – ir būtent čia
prasideda kažkoks detektyvas, net trys šios giminės atstovai (pradedant pačiu
Kęstučiu) yra žymūs tuo, kad susiję su persirengimais. Persirengimas – tai yra
tipiškas viduramžiškas veiksmas (prisiminkime Johanno Huizingos homo ludens koncepciją), tad galbūt tai
yra tiesiog laiko dvasios išraiška. Bet visgi –
Kęstutis 1361 metais pateko į
kryžiuočių nelaisvę ir buvo įkalintas Marienburgo (dabar Malborkas) pilyje. Tų
pačių metų lapkričio 11 dieną jis iš ten ištrūko persirengęs kryžiuočiu
(užsimetęs šio apsiaustą)...
Kęstutis, persirengęs kryžiuočiu |
1382 metais į savo pusbrolio
Jogailos nelaisvę patekęs Vytautas iš Krėvos pilies, kaip rašo metraščiai,
ištrūko persirengęs moteriškais drabužiais. „Vienas sargybinis kartą įspėjo
Oną, jog Vytautui gresianti mirtis, pridurdamas, kad Jogailos siųsti budeliai
jau atvyko į Krėvą. Žmona apie viską pranešė vyrui ir patarė apsirengus
merginos drabužiais apgauti sargybinius ir pasprukti iš priešop rankų ir nuo
tikros mirties <...>. Kaip sumanyta, taip ir padaryta: pavakaryje,
apsivilkęs mergaitės drabužiais, Vytautas lyg niekur nieko praėjo pro
sargybinius, tamsoje nusileidęs nuo sienų, užsėdo ant žirgo ir paspruko į
Mazoviją“ [Albertas Vijūkas-Kojelavičius, Lietuvos istorija, vertė Leonas
Valkūnas, Vilnius, 1989, p. 274]. Neaišku, kiek tame esama tiesos, o kiek
amžininkų sarkazmo, tačiau viena aišku, jog ten pat kalėjusiam Kęstučiui tokia
proga pasinaudoti nepavyko. Galbūt tai nepasisekė, nes su kryžiuočiais
bendravęs Jogaila žinojo savo dėdės klastas, o gal tiesiog bebarzdžiam Vytautui
labiau sekėsi apsimesti moteriškos lyties atstovu? Viena labai akivaizdu, kad
regis nuo tų laikų būsimasis valdovas visuomet apdairiai skuto barzdą...
Įsivaizduojamas Vytauto, persirengusio XIV amžiaus moters drabužiais, portretas |
Rekonstrukcijai panaudotas taip pat imaginacinis Vytauto atvaizdas, esantis Vilniaus katedroje |
Paskutinysis iš šios atšakos –
Žygimantas (Kęstutaitis) 1440 metais buvo nužudytas Trakų salos pilyje keturių
sąmokslininkų, kurie apsimetė jo mylimu lokiu. „... Atsitiktinis įvykis
pagreitino tirono galą. Šis mat nelaikė šuns, o jį saugojo prijaukintas lokys. Tas,
išleistas iš valdovo miegamojo, paprastai grįždamas nagais draskydavo duris,
kad kambariniai jį įsileistų į vidų. Jonas /Čartorysko kunigaikštis/ netikėtai
išvydęs lokį aikštėje, nelyginant žvėris nagais pabrūžavo į vartus. Pamanęs,
jog lokys grįžta pas valdovą, vartininkas atidarė vartus, bemat sąmokslininkai,
jį sučiupę, įsibrovė į rūmus..." [ A. Vijūkas-Kojelavičius, p. 464]. Toliau viskas
vyko pagal banaliausią scenarijų – valdovą apsvaigino trišakiu žartekliu ir
išdūrstė, iškapojo viskuo, ką turėjo. Tad persirengimas šiam paskutiniajam
apsisuko prieš jį patį...
Fantazija sąmokslo prieš Žygimantą Kęstutaitį tema |
Reikia pastebėti, kad
persirengimai naudoti ir bent jau ikikrikščioniškoje, XIV amžiaus lietuviškoje
karinėje praktikoje. Minima, kad 1290 metais, kryžiuočiams plaukiant Nemuno pro
Kolainių pilį, vieno „jauno, narsaus ir labai stipraus kario“, vardu Nodamas,
sumanymu, ginkluoti kariai pasislėpė pakrantės brūzgynuose, „o pats,
persirengęs lenke, ėmė, vos išvydęs atplaukiant laivą, verksmingu balsu
lenkiškai dejuoti“ [Ten pat, p. 164-165].
Lietuvių kario (Nodamo), apsirengusio lenkų dama, rekonstrukcija |
Pastebėdami, kad persirengimai
vėlyvųjų Viduramžių Lietuvoje iš tiesų (ir ypač valdoviškoje aplinkoje) buvo
dažnas dalykas (deja, turbūt nėra dokumentuota apie žemesniųjų socialinių
sluoksnių, kuriuose šis fenomenas Vakaruose būtent klestėjo, analogiškus
veiksmus), galima pastebėti, kad tie pasivertimai „kažkuo“, atliko esminę
pakeitimo – die verkehrte Welt, le monde
renversé, il mondo alla rovescia, funkciją. Matome, kad Kęstučio ir Vytauto
atveju persirengimai sugrąžindavo ankstesnę tvarką – savąją valdžią ir net
asmeninę laisvę praradę valdovai valią veikti susigrąžindavo „persikūnydami“,
apsirengdami tuo, kuo nebuvo iš principo. Na, o Žygimanto atveju kitų
persirengimas (apsimetimas) turėjo fatališkųjų padarinių ne tik jiems (šie simboliškai
degraduoti ar degradavosi patys į gyvulių pasaulį – vis tik tegul ir
tironiškojo, bet Dievo pateptojo kunigaikščio nužudymas grėsė kosminės tvarkos
sutrikdymu), bet ir pačiam to vyksmo objektui.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą