Štai, kad ir dėmesio vertas
tikybinis Marcijono Aleksandro posūkis – kilęs iš ortodoksų, ir netgi labiau –
vienų iš didžiausių stačiatikybės gynėjų šiai konfesijai nelengvais XVII-ojo
amžiaus dešimtmečiais, dėl karjeros (bet kažin ar tik dėl jos?) sumetimų 1669-1670
m. šis didikas priėmė katalikybę, ir tokiu būdu ne tik pradėjo sparčiai kopti
pareigybiniais laiptais (netrukus tapęs Trakų vaivada, o 1684 – didžiuoju
kancleriu), bet ir tapo vienu iš didžiųjų savo meto fundatorių. Mindaugas
Paknys yra priskaičiavęs net 9 Oginskio pastatytus bažnytinius objektus (tiek
pat jų yra inicijavę Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis ar Aleksandras
Korvinas Gosevskis), tai: restauruota Trakų parapinė bažnyčia (po 1666 m.),
šoninis altorius Žiežmarių bažnyčioje (1677 m.), Raguvos bažnyčia (1678 m.),
Trakų domininkonų vienuolynas ir Šv. Mykolo bažnyčia (1678 m.), Kavarsko
bažnyčia (1679 m.), Rasų (dab. Baltarusija) bažnyčia (1685 m.), Rykantų
bažnyčios restauravimas (iki 1688 m.), Naujamiesčio bažnyčia (1688 m.)
[M.Paknys, Mecenatystės reiškinys XVII a.
LDK, Vilnius, 2003, p. 178].
Materialinės Marcijono Aleksandro galimybės buvo didelės, jas sustiprino santuokos – 1661 ar 1663 m. susituokta su Marcibela Ona Glebavičūte (1641-1681), 1685 – su daug jaunesne, tačiau tik kelis metus vyrą pergyvenusia Konstancija Kristina (1669-1693) iš lenkiškosios Vielopolskių giminės. Gyvenimą kartino stigiai ankstyvos sūnelių Jurgio ir Jono iš pirmosios santuokos mirtys, netrukus ir Marcibelos išėjimas – tai lyg kokia barokinė ištarmė: Memento mori.
Santykius tarp vyro ir žmonos,
tarp Marcijono ir Marcibelos atskleidžia, kad ir kelios eilutės iš Jono
Vladislovo Počobuto Odlianickio dienoraščio. Vienas iš mirčiai besirengiančios
sutuoktinės reikalavimų buvo tas, kad laidotuvės būtų kuo paprastesnės ir
karsto niekas neapkalinėtų juodais ar kitokiais audiniais. Karštai mylintis
vyras („kochający malzonek“) dėl to
už aštuonis tūkstančius muštinių talerių ant katafalko pastatė sidabrinį kartą
[Pamiętnik Jana Wladyslawa Poczobuta
Odlanickiego, Warszawa, 1877, s. 160].
Šioje vietoje dar galima paminėti ištarmę iš Marcibelos testamento:
Šioje vietoje dar galima paminėti ištarmę iš Marcibelos testamento:
„Gyvena ne tas, kuris tiesiog gyvena, bet tas, kuria gyvena nuolat
mąstydamas apie mirtį“ [M.Paknys, Mirtis
LDK kultūroje, Vilnius, 2008, p. 41].
Kita vertus mirčių M.A.Oginskis turėjo būti prisižiūrėjęs ir savo permainingos karinės karjeros metu. Jis kovėsi ir su maskvėnais, ir su sukilusiais kazokais, ir su turkais bei totoriais ar valachais. Verta priminti, kad gyventa ne bet kokiu, o Tvano laikotarpiu. Šioje vietoje dar galima paminėti arba atgaivinti mūsų atmintį šiokiu tokiu politiniu Marcijono politiniu nepastovumu. Jis ir pasirašė Kėdainių sutartį, ir vėliau lyg koks sūnus palaidūnas grįžo į Jono Kazimiero glėbį, ir palaikė Romanovų kandidatūrą vienos iš elekcijų metu (tam, kad nebūtų išrinktas dažno lietuvių magnato nemėgtas Jonas Sobieskis), ir pykosi su Jonu III, ir taikėsi su juo. Galop, bevaisė jo mirtis garantavo Sapiegų klano iškilimą po 1690-ųjų...
Marcijonas Aleksandras Oginskis buvo savojo amžiaus kūdikiu. Jo gyvenimas daug kuo artimas amžininkų – Jonušo Radvilos, Mykolo Kazimiero Paco biografijoms.
Šiuos žmones jungia ir iki tol nebuvęs tokiu būtinu noras būti įamžintiems. Tai lėmė ir barokinis, ir Tvano nulemtas nepastovumas, suvokimas, kad viskas gali staigiai pasikeisti, išnykti kaip į orą išmesta dulkių sauja. Tuomet ir lieka tik nemarus atvaizdas...
Galima prabilti vieno Orhano Pamuko personažo (kalbėjusio apie venecijietišką portretą) lūpomis:
„Jeigu bent kartą tave šitaip nupieš – niekada nebūsi pamirštas. Net
jeigu būtum labai toli – tik pažvelgs į tavo portretą ir pajus, lyg stovėtum
šalia. Ir netgi tie, kurie gyvenime bus tavęs neregėję, prabėgus daugeliui metų
po tavo mirties galės pažvelgti tau tiesiai į akis, lyg stovėtum priešais juos
gyvas“ [O.Pamuk, Mano vardas Raudona,
vertė Justina Pilkauskaitė-Kariniauskienė, Vilnius, 2012, p. 41].
Jonas Janovičius, Marcijono Aleksandro Oginskio ir Marcibelos Oginskienės Glebavičiūtės portretai Rykantų bažnyčioje, 1688 m. Nuotraukos iš: http://www.grazitumano.lt/wiki/index.php/Rykant%C5%B3_ba%C5%BEny%C4%8Dia |
Turime visos Marcijono Oginskio
pirmosios santuokos šeimyninę portretų galeriją. Ant Rykantų bažnyčios
presbiterinės sienos Jonas Janovičius apie 1688 metus nutapė geradarių
Marcijono Aleksandro ir Marcibelos atvaizdus. Prieš mūsų akis stovi praplikęs
arba (greičiau) nusiskutęs ūsuotas, gana prakaulaus veido vyras
reprezentaciškai didinga poza – viena ranka įremta į šoną, kitą ramiai apdėjęs
ant aksomine staltiese uždegto stalelio (ant kurio dar galėjo būti jo kaip
didžiojo kanclerio atributai – antspaudas, knyga, rašto ritinėlis). Tokia pat
didinga ir savo vertę žinanti žmona (tiesą sakant – šiek tiek kurapkiška –
tokių tipažų ir dabar pamatysi bet kurio miestelio turgavietėje ar autobusų
stotyje) – su maldaknyge ir vėduokle (keisti, ir truputėlį prieštaraujantys
vieni kitiems atributai – kaip gyvenimas tiesiog ir tikras Gyvenimas) rankose.
Turime sūnelio Jurgio – vaiko, tačiau aprengto kaip suaugusio (ir tai irgi ryškus nutrūkusio gyvenimo, sudužusių vilčių ženklas, kuriam antrina angelų barstomos nuskintos rožės) portretą.
Laurynas Willatzas, Aleksandro Oginskio portretas Leidinio Trophaeum gloria..., Vilnae, 1667 m antraštinis puslapis (kita pusė) |
Turime Marcijono Aleksandro tėvo
– Aleksandro (Ɨ1667 m.) portretą – tai vienas įspūdingiausių ne tik raižytojo Lauryno Willatzo (miręs 1701 m. Vilniuje), bet ir viso XVII-ojo amžiaus
grafinių portretų Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės dailėje. Valingas veidas,
žibančios akys, meistriškai perteikti bruožai, barokiškai puošni ir
džiaugsminga ginklų kompozicija aplink – visa tai rodo, kad į norą įsiamžinti
tiek užsakovai, tiek vykdytojai žvelgė labai rimtai ir atsakingai, kad
vaizdavimo kultūra egzistavo ir klestėjo. (Tegul visa tai vėliau ir nubraukus Laikui).
Rembrandt (priskiriama), Lenkų raitelis, 1655 m., Fricko kolekcija, Niujorkas Reprodukcija iš: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Polish_Rider |
Galop, pats žinomiausias ir
kontraversiškiausias vėlgi to paties Marcijono Aleksandro Oginskio atvaizdas.
Esą jam, Vilniaus Alma mater
absolventui lankantis ir mokantis Leidene, pats Rembdrandtas matė, regėjo ir
nutapė „lenkų raitelį“ ar „lisovčiką“ [http://hurdahurda.livejournal.com/16147.html]. Galbūt tai tik graži Oginskių giminės
legenda (turint omenyje tai, kad Mykolas Kleopas XVIII amžiuje paveikslą
nupirks karaliui Stanislovui Augustui), gal – mokslinė hipotezė, leidžianti
suteikti raiteliui jaunojo Oginskio bruožų...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą