Savo nuogo kūno meilei Renesansas primena nudistų pliažą. Po
romanikos sutemų ir gotikos miglų, kuomet žmonės ir juos vaizduojančios
skulptūros buvo („dėl visa ko“ ir todėl „kad taip reikia“) buvo apsimuturiavę
įmantriausiomis raukšlėmis krentančiais audiniais, renesansinės figūros ėmė ir
išsirengė. Tokiu būdu dailininkai pasiekė du tikslus: viena vertus,
džiaugsmingai apdainavo žmogiško kūno grožį, realizuodami graikišką kalokagatijos idealą; kita vertus, tokiu
būdu išsprendė turbūt jau ir juos kamavusį aprangos ir visuotinybės
prieštaravimą. Problema regėtųsi labai paprasta – kaip pavaizduoti apsirengusį
žmogų ir išvengti madų pasikeitimų sąlygojamo karikatūrizmo, kaip grožį
padaryti universaliu? Štai, devynioliktojo amžiaus džentelmenui, žvelgiančiam į
savo protėvius kokoje nors Lankašyro grafystės pilyje, jie, apsirengę Elžbietos
laikų apdarais turėjo atrodyti šiek tiek komiškai, ir dirbtinai. Arba kad ir
mums, matantiems Ingreso portretus su bakenbarduotais ir pilvotais ponais,
įsismaukusiems į aptemptas kelnes, tokia jų apranga kelia šiokią tokią šypseną.
O Renesanso laikais mąstyta apie tai – kaip aprengti Vergilijaus siužeto
herojus, kokius rūbus pateikti Užkariautosios Jeruzalės liudininkams? Tad net
ir dėl to – kur tik būdavo galima neparengti vaizduojamų personažų, ten jie
veikdavo nuogi, it mamos pagimdyti. Mikelandželo ištapytoji Siksto koplyčia –
ta suomiška pirtis, pasak Petro
Repšio, yra pati puikiausia renesansinio nudizmo esencija.
Lietuvoje taip pat egzistavo Renesansas. Gal ne toks didus, kaip
Europoje (už išlikusius tik fragmentus, čia reikia dėkoti ir svetimiems
okupantams, ir iki mūsų dienų paveldo saugoti nesiruošiantiems analfabetams),
tačiau unikalus ir specifinis. Būtent tą ir įrodo nuogi kūnai, kurie Lietuvos
Didžiojoje Kunigaikštystėje, jos dailėje pasirodo būtent Renesanse –
šešioliktame-septynioliktame šimtmečiais.
Esminiai pokyčiai, kaip visada, prasideda nuo galvos. Galva
anų laikų Lietuvoje buvo valdovas ir jo ramstis – bajorija. Būtent su šiuo
luomu ir jo reprezentacija susijusiuose meno kūriniuose ima ir sušmėžuoja
pirmieji nuogaliai. Kai kurių netgi negalima pavadinti tikraisiais nuogaliais –
bet jų pomirtiniai kūnai antkapiniuose paminkluose, aprengti Maksimilijono tipo
šarvais (kaip Albrechto Goštauto) ar husariškais krūtinšarviais, žodis žodin
kartojančiais (na, iš tiesų dar net patobulinančiais!) vyriškas formas, glumina
savo nuogumu. Tokia apranga, patvirtinanti seną graikų posakį, kad „drabužiai
yra žmogaus kūno veidrodis“ galbūt mūsų, pripratusių prie akivaizdesnių dalykų,
gal ir nestebina, tačiau amžininkus visgi turėjo versti susimąstyti. Štai, kad
ir Goštautas, kurio vyriškumo bei nemažo pilvo nepaslepia, bet priešingai
paryškina – šarvai, liudininkams atsiverdavo visa kūniška esybe.
Bet, žinoma, reikia ir net būtina pabrėžti, kad nuogų
monarchų, magnatų ir šiaip šlėktos LGK mene mes nepamatysime – ne lygis.
Juolab, kad nuogumas neretai (o net iki mūsų dienų) yra
suvokiamas kaip tam tikras pažeminimo veiksmas. Galbūt todėl tiek renesansinėje,
tiek barokinėje kūryboje svetimi – dažniausiai priešų belaisviai, būdavo
vaizduojami nuogais.
„Blogietis“ , pasak kai kurių interpretacijų, matomas ir
vienoje iš nedaugelio išlikusių pasaulietinių freskų Siesikų rezidencijoje. Tai
nuogas jaunuolis ar dar nesenas vyras gana didele nosimi (vėlgi, tai galima
traktuoti kaip meilužio atributą) ir į žiūrovą atsukta nuoga sėdyne. Turbūt tai
vienas pirmųjų aktų Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės dailėje.
Šalia valdovų ir didikų nuogais galėdavo būti (vaizduojami) tik įvairūs „pagalbiniai“ subjektai – skydnešiai, alegorinės figūros. Štai, kad ir Šv. Mykolo bažnyčioje esantis Leono Sapiegos ir jo žmonų paminklas – nuogi ir putnūs personažai, draperijomis prisidengę arba drąsiai demonstruojantys savo gėdingąsias vietas, nebijo eksponuoti savo kūnų.
Sieninė tapyba Siesikų pilyje, XVI a.
Nuogas jaunuolis, didele nosimi ir atsmauktomis kelnėmis.
|
Šalia valdovų ir didikų nuogais galėdavo būti (vaizduojami) tik įvairūs „pagalbiniai“ subjektai – skydnešiai, alegorinės figūros. Štai, kad ir Šv. Mykolo bažnyčioje esantis Leono Sapiegos ir jo žmonų paminklas – nuogi ir putnūs personažai, draperijomis prisidengę arba drąsiai demonstruojantys savo gėdingąsias vietas, nebijo eksponuoti savo kūnų.
Leono Sapiegos ir jo žmonų antkapinis paminklas Šv. Mykolo bažnyčioje Vilniuje, XVII a. pradžia. Jano Bulhako nuotrauka, 1937 m.
Nuogi amūrai, laikantys herbinį kartušą
|
Tomas Makovskis, Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės žemėlapis (fragmentas), 1613-1650 m.
Nuogi amūrai, laikantys vieną iš žemėlapio legendų.
|
Analogiškai iš grafikoje, ypač kartografijoje, nuogybių nebijota – priešingai, jos ne tik pagyvindavo visą vaizdą (tereikia įsivaizduoti – kaip atsipūsdavo žiūrovo akis po visų geografinių analizių, žvelgdama į rėmus, bordiūrus ir legendas, aplipintas apsinuoginusių putų ir satyrų (pastarieji, be abejo, turėjo iliustruoti ir laukinę tenykščių kraštų gamtą). Satyrai, kaip ir dera satyrams - nesikuklina ir rodo net savo organus ir ne bet kokiose, o erekcijos būsenose.
Antonas Wiedas, Maskvos valstybės žemėlapis, 1542-1555 m.
Nuogi vyriškos ir moteriškos lyties satyrai prie žemėlapio legendų.
|
A. Wiedo žemėlapis sufleruoja ir dar vieną labai svarbų pranešimą. Nuogos moters kūnas Lietuvos Renesanso mene, regis, buvo tabu. Arba bent jau nesusilaukė tokio populiarumo, kokiu naudojosi Italijoje ir Nyderlanduose. Didikės nuogai rengtis negalėjo - net prieš rafinuočiausius italų dailininkus. Geriausiu atveju moterys apnuogindavo savo biustus - bet ir tik tuomet, kai vaizduodavo kokias nors mitologines būtybes - sirenas, nereides, hermas.
Antonas Wiedas, Maskvos valstybės žemėlapis, 1542-1555 m.
Moteriškos lyties satyrė.
|
Medinės durys Kretingos Apreiškimo bažnyčioje, XVII a. pradžia
Iki pusės apsinuoginusios vyriškos ir moteriškos hermos.
|
Medinės durys Kretingos Apreiškimo bažnyčioje, XVII a. pradžia
Moteriška herma su voliutomis vietoje krūtų.
|
Willemo van den Blockes dirbtuvės, LDK maršalkos Stanislovo Radvilos paminklas Vilniaus Bernardinų bažnyčioje, XVII a. pradžia
Moteriškos lyties herma,
|
Giovanni Giacomo Caraglio, Venera, XVI a. 3-4 dešimtmečiai.
Itališkuoju laikotarpiu sukurtas dailininko vario raižinys.
|
Giovanni Maria Mosca Padovano, Antonijus ir Kleopatra, iki 1530 m. Iš: http://it.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Maria_Mosca
Itališkojo periodo skulptoriaus darbas.
|
Tą kardinalų išsirengimą – tikrai renesansinį pokytį (tebūnie
tai viso labo išorinis dalykas) ypač aiškiai galima matyti sakraliniame –
katalikiškame mene. Po bizantinių ir gotikinių apsitūlojimų draperijomis ir
klostėmis, Renesanse nepabūgsta apsinuoginti pats Dievas. Pliką mes jį matome
trejais – Kūdikėlio, Kankinio ir Prisikeliančio pavidalais.
Kūdikėlis su Švč. Mergele Marija ir Šv. Ona, Batakių bažnyčia, XVI a., pradžia, (neišlikusi) |
Nukryžiavimas, sieninė tapyba Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčios kriptoje, XVII a. pradžia |
Nukryžiuotasis, Molėtų Šv. Petro ir Pauliaus bažnyčia, XVI a. pradžia |
Prisikėlęs Kristus, Kretingos Apreiškimo bažnyčia, XVI a. pradžia (dingusi) |
Prisikėlęs Kristus, sieninė tapyba Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčioje, XVII pradžia |
Retesnis variantas – šventieji kankiniai. Deja, Lietuvoje
nepamatysime strėlėmis persmaigstyto Sebastijono (ypač mylimo kai kurių
laisvamanių tapytojų), koks nors Laurynas paprastai aprengiamas, tačiau Alsėdžių
Šv. Batramiejaus bažnyčioje esantis martyrologijos liudininkas – nuogas,
plikumą demonstruojantis nepriekaištingai išdidžiai.
Apibendrinant galima pastebėti kelis dalykus:
Šv. Baltramiejus, Alsėdžių Šv. Baltramiejaus bažnyčia, 1633-1643 m. (S.Varno nuotrauka iš knygos "Alsėdžiai", Vilnius, 2002, p. 90) |
Apibendrinant galima pastebėti kelis dalykus:
pirma – nuogas kūnas Lietuvos Renesanso mene, niekuomet
nevaizduotas savitiksliai – dėl savęs paties (priešingai itališkajam
Renesansui);
antra – apie nuogus kūnus Lietuvos Renesanso mene galima
kalbėti Hyppolyte'o Taine‘o žodžiais (tai, ką jis sakė apie olandiškus – išpurtusius ir
išblyškusius jų pavidalus).
Iš tiesų – Lietuvos Renesanso mene vaizduojami kūnai – toli
gražu ne apolonai ir afroditės (moteriškos lyties apskritai kur kas mažiau) –
tai ne visai proporcingi, kiek apdribę, tačiau apčiuopiami ir tikri kūnai.
Dailėje tai iš tiesų buvo esminis postūmis...
Siesikų nuogasis jaunuolis galėtų būti Jurgis, Joris, o greičiau Jarila (jei tapė gudas ar rusėnas). Ir ne tik todėl, kad tos patalpos sienose vaizduotame ūkio darbų ir švenčių "kalendoriuje" jis "kovo mėnesyje", o pavasarinės saulės spinduliai kovo 21-22 dienomis (per lygiadienį) pirmą kartą iš po žiemos apšviečia būtent šį nuogalių...
AtsakytiPanaikinti