Dvi gatvės, juosiančios gamyklą – viena ir vadinasi
Gamyklos, kita – Alovės, net ir Alytaus mastais nėra gražios.
Atvirkščiai – tai vienos bjauriausių, vienos nykiausių ir
vienos dulkiniausių gatvių.
Tačiau jos abi man yra puikios ir mielos.
Pradžioje paaiškinsiu, kas yra lėmę šių dviejų gatvių
bjaurastį, o paskui patikslinsiu – kodėl man jos patinka.
Alovės gatvė yra senesnė, Gamyklos – naujesnė.
Alovės gatvė susiformavo Tarpukaryje. Ji ėjo nuo
Geležinkelio stoties link ulonų kareivinių. Šiame rajone, kuris vėliau, jau po
karo ir neoficialiai gavo garbingą Madrido pavadinimą, yra daugiau
vietovardinės kilmės gatvių pavadinimų – Varėnos, Perlojos, Daugų.
Alovės gatvė, judant nuo Ulonų gatvės (ir jų kareivinių - dar anksčiau, prie ciesoriaus Mikalojaus II - artilerijos). Anksčiau ši gatvė nebuvo asfaltuota ir tiesi. Vingiavo kaip paprastas kaimo keliukas. Dešinėje - Mašinų gamykla (viena seniausių pramonės įmonių Alytuje, skaitanti savo istoriją nuo 1929 metų - tuomet brolių Cvilingų žemės ūkio mašinų įmonė pradėjo gaminti visokius ūkyje naudingus dalykėlius - nuo vežiminių detalių iki kuliamųjų). [Apie tai žr. https://sites.google.com/site/antanasrinkevicius/20.pp]. Kairėje - Liaukaus kalvė. |
Liaukaus kalvė Alovės gatvėje. Ant silikatinio pastato užkeltas iš geležies kaltas pianistas. Fortepijonas dingo, muzikantas dar groja. Kūriniui, jeigu neklystu, jau beveik dvidešimt metų. |
Vienišas praeivis Alovės gatvėje. Žvilgsnis per automobilio veidrodėlį. Vietiniai labai įtariai žiūri į visokius fotografuojančius. Štai Gamyklos gatvėje viena moteris iš karto mumis susidomėjo: "Tai ką, vyrai, fotografuojate?|". "Ko nepametėme". "Tai ar ne Poškus būsi?". Šioje vietoje dar galėčiau prisiminti istoriją, kaip įsigijau kelių pūdų (turbūt - nesu stiprus saikuose, matuose ir matematikoje) svarmenį - "girą" [minimą štai čia - http://hurdahurda.livejournal.com/#post-hurdahurda-19009] . Tėvas ir dėdė, kurie padėjo temti tą svorį, buvo šiek tiek įšilę ir gatvės (tuščios, ramios, kaip visada) viduryje ekspromtu suvaidino riaumojančius mizantropus. Sutartinai pakėlė rankas ir kažką neartikuliuoto suriko. Išgąsdino vietinę Madrido moterį, kuri, tokių ir panašių asmenybių mačiusi, nepasimetė. Pabėgėjo toliau ir iškoneveikė mus paskutiniais žodžiais... |
Gamyklos gatvė. Tokia ji buvo nuo senų senovės - kiek prisimenu. Na, gal krūmų šiek tiek kairėje buvo mažiau. |
Gamyklos gatvė buvo nubrėžta tik po karo, pastačius naujus
buvusios „Ūkmaš“, paskui Mašinų
gamyklos, dabar „Astros“ korpusus.
Iki tol ten nebuvo nieko.
Kaip nieko?! – pasipiktintų senieji alytiškiai, – ten juk buvo Laukas!
Taip, laukas, kuriame „prie Smetonos“ treniruodavosi
šaunieji ulonai. (Šioje vietoje galėtume trumpam nukrypti į šalį ir pasamprotauti
– o kam toje tankų ir lėktuvų epochoje buvo reikalinga kavalerija? Juk buvo
aišku, kad tai jau pasenęs dalykas). To lauko kampe (beveik dabartinėje
Gamyklos ir Varėnos gatvių sankryžoje) būta netgi Birutės kalnelio – ant jo
treniruodavosi ir žirgus mankštino raiteliai. Birutkalnio pavadinimas, be abejo,
inspiruotas pulko patronės.
Laukas gal turėjo ir kitokį (oficialesnį, gražesnį)
pavadinimą, tačiau būta ir tokio. Po karo jame mėtėsi šaudmenys, sprogmenys ir
kitokie įdomūs niekai, kurių ieškodavo ir kuriuos sėkmingai–nesėkmingai
išbandydavo Madrido vaikai. Bet apie tai skaitykite Kosto Poškaus raštuose.
Per vidurį lauko ėjo vadinami Grebė – griovys. Visokių
griovių, duobių ir daubų tame lauke buvo ne vienas. Tą atsakingai pareiškė
pagrindinis mano informacijos šaltinis – tėvas, minėtasis Kostas Poškus. O kaip
gi kitaip? Juk jo vaikystė ir jaunystė praėjo būtent čia. Pradžioje,
ankstyvosios vaikystės dienomis, gyventa Gamyklos gatvėje, pas Petraitienę.
Tame pačiame name dar gyveno rusų karininkas Čiudakovas su savo jauna žmona.
Mano seneliai buvo šventai įsitikinę, kad garsioji Elena Čiudakova – būtent
toji dama. Bet turbūt tai visiška netiesa. Karininkas galbūt priklausė MGB
struktūroms. Jis rūkydavo, gerdavo, mušdavo savo jaunąją žmoną, o mano močiutė (būdama
siuvėja) tvarkydavo jam lampasines kelnes.
Petraičių namas. Turbūt seniausias Gamyklos gatvėje. Jis stovi ant Alovės-Gamyklos gatvių kampo. Poškai gyveno į dešinę nuo verandos. |
Iš Petraičių tėvo šeima persikėlė į Varėnos
gatvę. Kampiniame Gamyklos ir Varėnos gatvių sklype iš blokelių jie pasistatė
namą. Turiu pastebėti, kad senelis kaip proletariato atstovas (ir dar iš
idėjinių paskatų priklausęs teroristinei partijai), 1941 metais buvo gavęs
sklypą ir medžiagų namo statybai kitoje vietoje. Birželio 22 dienos rytą
atskridusi Luftwaffe planus
pakoregavo tolimai ateičiai, o visokie lageriai, gaudynės ir gresiantys sušaudymai
iš idėjinės galvos išmušė bet kokį norą dar kada lįsti į politiką...
Iš gyvenimo „ant kambario“ pas Petraitienę peripetijų galiu
perpasakoti bent kelias.
Petraitienė labai bjauriai valgydavo (neužsičiaupdama ir rodydama maisto turinį).
Dar tėvas pasakojo, kaip prisivilgęs tarkuotų morkų žaidė
piratus ir su peiliu dantyse šoko į siaurą tarpulovį – taip vos
neišsilaužė dantų. Tėvų, žinoma, tuo metu nebuvo namie.
Ir dar – pats yra aprašęs, kaip vos nepaskendo Lauko duobėje
(ne tokioje ir gilioje). Apie tai vėlgi minima K.P. raštuose...
Dabar pasakysiu, kodėl šios dvi gatvės man iki šiol yra ne
galo gražios. Asmeninis faktorius čia taip pat yra neantraeilis. O kaipgi –
pats vaikystės ir paauglystės vasaras praleisdavau Madride, pas savo močiutę.
Iki šiol šnervėse jaučiu saulės kaitinamo smėlio ir nuo geležinkelio stoties
sklindančių anglių kvapą, jų mišinį. Šis kampas tikrai yra be galo smėlėtas –
tokia smiltinga plokštuma, apaugusi šiurkščia, pjaunančia žole.
Smėlis - toks juosvokas, gal net ir traukinių stoties anglių nuspalvotas, beveik kaip dulkės. Ir šiurkščios žolės - stumbražolės. Jų visuomet buvo ir Lauke, ir visame Madride. |
Abi man šios gatvės įstabios dar ir dėl to, kad iš vienos
pusės jas rėminti gamyklos tvora sukuria tikro miesto iliuziją. Visuomet,
eidamas pas močiutę pradžioje Alovės, paskui sukdamas į Gamyklos gatvę,
įsivaizduodavau, jog vaikštinėju po Romą ar bent Vilnių.
Vien dėl šio asmeninio ryšio ir personalinės patirties
turbūt ypač mėgau XX-ojo amžiaus italų tapytojų menus – nuo Giorgio de Chirico
iki Mario Sironi. Būtent jų kompozicijose jaučiu tą industrinio somnambulizmo
pojūtį, hipnotizuojantį, labirintiškai vedantį į transą ar tiesiog sapną...
Kita vertus, į pačią teritoriją einantys bėgiai, kyšantys
kranai kūrė ir keistą uosto atmosferą.
O kitoje pusėje, ten kur įvairiausi šabakštynai ir
tolimesnis dykvietės kraštas, taip pat pagal tipinius projektus pastatyti
darbininkų nameliai – kuo tikriausias kaimas. Tad štai toks kontrastas tarp
tariamo miesto ir netikro kaimo man visuomet buvo žavus. Jį stiprino ir
smėlėtos, vingiuotos, duobėtos gatvės, kurių nuolatiniai gyventojai buvo
besikapstančios vištos ir krūmuose (prie močiutės tvoros augo tokios keistos
medlievos) čirškiantys žiogai. Tai jie ir trikdydavo visą ramybę. Na, dar naktimis
pradėdavo gausti nežinomos gamyklinės staklės ir įrengimai. Tačiau čia
tvyrančio sąstingio jie nesutrikdydavo (kaip jo nepaveikdavo ir dienomis
sovietinio klestėjimo dienomis zujanti karinė bei pramoninė technika –
krovininė geležinkelio stotis juk čia pat)...
Kaip apdorojami svėrimo moduliai gamybos metu ?
AtsakytiPanaikinti