Simonas Kuliešis (g. 1987) yra
tapytojas, kalbantis ekspresyviais gestais ir skausmingomis spalvomis,
išmąstytomis ir išjaustomis (mene mąstymas eina kartu su jausmu ir atvirkščiai
– ir tai yra labai puiki kombinacija) kompozicijomis. Šiuo metu menininkas,
studijavęs ne tik Vilniaus dailės akademijoje, bet ir dalyvavęs mainų
programoje Kuvataideakatemia akademijoje Helsinkyje, kurš laiką gyvenęs
ir kūręs Roterdame (Olandija), dėsto savo alma mater. Pavadinčiau šį kūrėją spalvų konceptualistu, nes būtent tai, ką jis
daro, yra ne kas kita, kaip spalvos idėjos gryninimas ir mąstymas apie tai.
Simono
Kuliešio studija yra įsikūrusi buvusiajame Pranciškonų vienuolyne. Čia labai
tinka tas pasakymas – įsikūrusi, nes Simono atveju iš tikrųjų regisi, kad
studija pati susirado šią vietą. Iš viso paties menininko pasakojimo, supratau,
kad jis yra tapytojas – nomadas, pankuojantis skvoteris (mene ir gyvenime – bet
ar gali tarp šių dalykų būti kokios nors perskyros?) vis keičiantis savo
darbinių erdvių geografines koordinates. Tačiau nuotaika išlieka ta pati –
gaivališka ir impulsyvi, tuo pačiu meditatyvi ir susimąsčiusi. Nepasakysiu
nieko naujo ir netikėto, kad tokia pati, kaip S. Kuliešio kūryboje.
|
Einant Pranciškonų vienuolyno koridoriumi - durys ir varteliai |
Šeimininkas
laukė prie įėjimo į kluatrą. Kluatre – uždarajame vienuolyno kieme, viešpatavo
į gegužės dangų besistiebiančios žolės ir rūkantys bei besišnekučiuojantys
darbininkai. Tuomet vėsiais ir prietemoje skendinčiais koridoriais, pilnais
visokiausių kliūčių – nuo metalinių pinučių vartelių („Turbūt dar iš tų laikų,
kuomet čia veikė pranciškonų vienuolynas“, – pastebėjo Simonas) iki visokiausių
nenaudojamų baldų, plastmasinių kibirų, galop – iškasinėtų, išdaužytų, duobėtų
grindų. Pagalvojau, kad tokius koridorius ne kartą esu sapnavęs – paprastai tie
sapnai būdavo ypatingai ryškūs (gal dėl to, kad ne visuomet labai jau
optimistiški?) Tuomet, praėję daugybę bedurių celių (jos buvo tuščios, dulkino
stiklo langais arba visai net be rėmų), stabtelėjome prie vienų durų. Jas
atsirakinę, patekome į celę – tapytojo dirbtuvę. Prieš tai dar turėjome
praskleisti scenos uždangą – sunkų, storą kilimo gabalą, dengiantį duris iš
vidaus. Kaip supratau – tai apsauga ir nuo išorės žmonių pasaulio (sakykime –
nereikalingos akies), ir nuo pasaulio apskritai – kad ir šalčio. Tai liudijo tipiški
šios profesijos atstovų rekvizitai – užtapytos arba dar tepamos drobės, dažai
(ir jų kvapas), porėmiai, teptukai, skiedikliai ir taip toliau. Skliautuota
erdvė, tartum scenografija klasikinei tapytojo studijai. Ekspresyvios spalvinės
dėmės, linijos, plokštumos drobėse giminiavosi su palimpsestiškomis, daugiasluoksnėmis
vienuolyno sienomis. Net koloritas (sienų ir paveikslų) pasirodė giminingas... Tapytojas
rodė ir komentavo savo tapomą drobę ir taip pamojavo rankomis, kad net ir jam
nelaikant rankoje dažuose pamirkytų teptukų, puikiausiai įsivaizdavau, kokiais
judesiais ir gestais yra tapybiškai kaunamasi su drobe.
|
Pirmojo aukšto koridorius - einant link studijinės celės |
|
Menininkas savo studijoje |
|
Darbo vieta, darbo priemonės |
|
Tapomas paveikslas (paskui jis dalyvavo 2017 metų "Jaunojo tapytojo prizo" finaliniame renginyje VDA parodų salėse "Titanikas") |
Studijos
kampe it koks apsnūdęs katinas ramiai dunksojo krosnelė – „buržuika“ („Labai
greitai įkaista ir prišildo studiją“), joje atsirandančios anglys tampa viena
iš daugelio šio menininko darbo (kūrybos) priemonių.
|
Šildymo priemonės - "pečiukas" kairėje ir veltiniu lyg burka apgobtos durys dešinėje |
|
Buitis ir būtis: gyvenimo rakandai, meno kūriniai |
|
Drobelės arba "zagatovkės" |
|
Šiškinas kampe |
Po
vienos ar kelių cigarečių surūkymo ir pokalbio apie meną (ausyse skamba ramus
menininko balsas), autorius nuvedė į kitą celę – joje sienas ramstė dar viena
naujesnių darbų kolekcija, paskui užkopėme į antrąjį aukštą.
|
Saugyklų celė - šioje patalpoje laikomi paveikslai |
Čia nutįsusio
koridoriaus gale stovėjo dar vienas tapomas paveikslas. „Strategiškai labai
gera vieta – pakanka erdvės atsitraukimui. Paprastai čia tapau vasaromis...“.
Taigi, – Pranciškonų vienuolyne esama dviejų S. Kuliešio studijų: „žieminės“ ir
„vasarinės“. „Dar labai norėčiau nutapyti šias anfiladiškas erdves“, –
mostelėjo ranka menininkas. Iš tiesų – antrajame aukšte nuostabiai skyrėsi (it
kokio barokinio teatro scenovaizdžiai) sienos ir mūsų žvilgsniai kiaurai skrodė
visą šio korpuso kūną. Visai kaip S. Kuliešio tapyboje.
|
Pranciškonų vienuolynas. II aukštas |
|
Vasaros studija |
|
Vasarinės tapybos priemonės |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą